اهمیت ارزشیابی - گروه آمار، بهرهوری و نظارت
اهمیت ارزشیابی کیفیت تدریس در دانشگاهها
ارزشیابی یک فرایند نظامدار برای جمعآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات است؛ که به منظور تعیین تحقق اهداف مورد نظر انجام میشود. نقش عمده آموزش عالی، تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه با کسب توانایی لازم جهت وظایف مربوطه در حیطه عملکردی خود است و یکی از عوامل اصلی که میتواند آموزش را از حالت ایستا به مسیری پویا تبدیل کند ارزشیابی است. ارزشیابی آموزشی میتواند به بهبود روحیه و فعالیت شرکتکنندگان در ارزشیابی و آگاهی ایشان و نیز عامل مهمی در بهرهوری مناسب از امکانات مادی و نیروی انسانی باشد. در همین راستا ارزشیابی استاد عبارت است از تعیین میزان موفقیت اساتید در رسیدن به اهداف آموزشی خود و مرکز آموزشی مورد نظر. برای ارزشیابی استاد اهداف زیادی را برشمردهاند که مهمترین آنها کمک به اساتید در جهت بهبود و اصلاح روش ها و فعالیتهای آموزشی و کمک به مدیران برای تصمیمگیریهای راهبردی درباره استخدام، ترفیع سالیانه، ارتقاء، انتخاب اساتید نمونه گروهها و مانند اینهاست، بنابراین تردیدی نیست که ارزشیابی از کار اساتید اقدامی ضروری است. مطالعه در برخی دانشگاهها نشان میدهد در صورت عدم وجود سیستم ارزشیابی مستمر، ارتقای کیفی تدریس اساتید و ارتقای آموزش امکانپذیر نیست.
مدلهای مختلفی برای ارزشیابی اعضای هیأت علمی وجود دارد که ارزشیابی توسط مسئولین (مدیر گروه و معاون آموزشی)، همکاران، دانشجویان و خودارزیابی نمونههایی از آن است. از میان روشهای ذکر شده ارزشیابی هیأت علمی توسط دانشجویان از رایجترین مواردی است که در دانشگاهها و مؤسسات آموزشی به کار رفته است. مطالعات جدید نشان میدهد ترکیبی از گزینههای فوق نتایج ارزشمندی در بر خواهد داشت.
با توجه به موارد ذکر شده که اهمیت ارزشیابی را تبیین میکند و قوانین موجود، ارزشیابی در دانشگاهها از جمله دانشگاه بوعلی سینا اجباری بوده و توجه به موارد زیر برای دانشجویان عزیز لازم به نظر میرسد:
1. محرمانه بودن ارزشیابی
2. رعایت امانت در ارزشیابی اعضای هیأت علمی و سایر مدرسین دانشگاه
3. توجه به زمان ارزشیابی اعضای هیأت علمی که در تقویم آموزشی دانشگاه درج شده و در بخش اطلاعیههای سامانه گلستان و سایت گروه نظارت و ارزیابی دانشگاه نیز اطلاعرسانی میشود.
4. توجه به نحوه ارزشیابی که بصورت اینترنتی در سامانه آموزش (گلستان) انجام میشود.
5. توجه به مقررات دانشگاه که در صورت عدم ارزشیابی، دسترسی به سایر امکانات سیستم گلستان از جمله انتخاب واحد نیمسال بعد امکانپذیر نیست.